Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
23.09.2009 14:45 - FaceBook Investigation - на един клик разстояние
Автор: pakostinka Категория: Лични дневници   
Прочетен: 3115 Коментари: 14 Гласове:
4



Все по-честа практика е да се използват онлайн мрежите за шпиониране, клюкарене, мобилизиране на ресурси, подкрепа на каузи и т.н.

Независимо, дали просто надзъртаме и клюкарим приятелите си или пък влизаме целенасочено в един конкретен профил и узнаваме всичко за него, ние ставаме част от машината „Големият брат вижда всичко” и не само – ние се превръщаме в горивото, което върти турбините.

 Все по-често в реалните ми разговори се прокрадвад изречения, започващи с: „Един приятел във фейсбук” или пък „Четох в блога на...”.

Нещата, които се случват са естествени. В момента има повече от 300млн. потребители във фейсбук – огромен ресурс, огромна мрежа и невероятен инструмент за манипулация.

Какво се случва в действителност? В началото се регистрираш леко насила. Неприятно ти е, защото не разбираш какъв е смисълът – нали вече си имаш мейл и блог, за какво ти е и този фейсбук? Все пак го правиш – добавяш 1-2 приятели и изведнъж се изправяш срещу лавината „социална мрежа” – три дни след регистрацията ти си открит от колеги от университета, с които не сте се виждали 3-4 години, бивши твои съученици и гаджета, приятели хипари, превърнали се в машини за пари и т.н. Изумяваш се и виждаш каква сила е.

После решаваш, че е добре да прегледаш списъка с потенциалните ти познати и приятели. Започваш да размиваш границите на кръговете си – добавяш всички – приятели, колеги, познати, хора, които си срещнал един единствен път....

После идват закачките, предназначени да убият част от времето – тестове, покер, ферми. Докато се усетиш те помита кравешката вълна – на стената ти няма нищо друго освен крави, патки, царевици и странни медали.

В един момент, докато наблюдаваш обмена на флора, фауна и резултати очертаващи определени характеристики  на личността се замисляш колко ниски са крепостните ти стени. Информация за теб и местата, на които си бил може да получи всеки, който има общ приятел с теб, който ти е коментирал снимка.

Всички лица, стоящи зад профилите на неправителствените организации и зад създаделите на шантавите тестове инат информация за теб и приятелите ти.

Големи фирми за подбор на персонала вече използват фейсбук, за да проверяват кандидатите си. Имат създадени мрежи от служители, които просто дебнат за общи приятели, които молят за съдействие при проучване на фейсбук поведението на кандидатите за работа. И това не се случва в параноичната Америка, а в консервативната България.

Всъщност – личното пространство в Мрежата винаги е било много относително и трудно за дефиниране. Границите винаги са били размити.  Има един неоспорим факт - съвременното FBI се нарича FaceBook Investigation.




Гласувай:
4



1. sowhat - хахаха
23.09.2009 14:56
почти същото писах вчера. :))
цитирай
2. pakostinka - Хех, Соу,
23.09.2009 15:02
и ти ли си фермерка - засега само аз се опазвам
цитирай
3. dorichela - И аз още не съм фермерка. . но пък имам ...
23.09.2009 15:48
И аз още не съм фермерка.. но пък имам някво бохаво тамагочи :)
цитирай
4. pakostinka - Доричела,
23.09.2009 16:01
а някога се учудвахме на хората, коити се прибираха, за да гледат риалити формати :)
цитирай
5. dorichela - хората мощно се компютъризират и ...
23.09.2009 17:21
хората мощно се компютъризират и телевизионират :):):)
цитирай
6. blagorodnik - Ей, Пакост-радост
23.09.2009 21:54
да ти подаря една кокошка :)))
цитирай
7. stone - умната
24.09.2009 10:01
да внимавате какво инфо за себе си слагате на фейсбука, ей!
ама това човек трябва да си го знае по принцип. сега и работодателя ми щял да ми гледа профила - голяма работа, аз нищо тайно нямам там.
то ако беше тайно, щял ли съм да си го постна в профила - че нали и жена ми, и всичките ми приятели ще го видят...
цитирай
8. pakostinka - Доричела,
24.09.2009 11:47
мани-мани...аман от това компютъризиране. Сигурно ако можеха да се правят виртуално бебета, щеше да има невероятен бум в България :)

Благородник,
благодаря, но аз малка ли ти се струвам? :)

Каменчо,
то това е така - ти знаеш, че те гледат приятелите ти, ама моите като всички са идиоти и ме приемат безрезервно в целите ми бласък и малоумие? Нямам спирачки. Знаеш ли като ме набара потенциален работодател колко ще се пули и чуди как може да ходя свободно по улиците? :)
А нали се сещаш, че ми предстоят подобни срещи :)
цитирай
9. blagorodnik - Как да
24.09.2009 12:56
го разбирам отговора ти? Като намек или индиректно ме отпращаш в детската градина?
цитирай
10. pakostinka - Е, как така, как да го разбираш?
24.09.2009 13:00
Като кокошо самопризнание :)
цитирай
11. baletlnetpepas - ето защо
25.09.2009 12:30
фалшива регистрация и отказваш всякакви приятелства
цитирай
12. viki11 - Хубаво, че все пак си се сетила. Ами ...
25.09.2009 14:26
Хубаво, че все пак си се сетила.
Ами не ходи там.
А иначе е вярно. Не само доброжелателно те следят.
цитирай
13. анонимен - А моето FBI
26.09.2009 07:58
А моето FBI се нарича - Female Body Investigation :-)
цитирай
14. pakostinka - БТП,
26.09.2009 13:07
аз разбрах, че си отрекъл тотално реалните профили във Фейсбук, ама за фалшивите съм го пропуснала :)

Вики11,
винаги съм знаела, че съм малко тъпичка и бавно зацепвам - добре, че все пак разбрах. Не знаеш колко съм щастлива в момента - бия си гъза в тавана :)

Анонимен,
имаш ли богат инструментариум и нововъведения или разчиташ на добрата стара лупа :)
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: pakostinka
Категория: Лични дневници
Прочетен: 1951665
Постинги: 371
Коментари: 5299
Гласове: 12170