Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
09.04.2008 17:12 - На крилете на турбоетническата метла или как Лошата ламя Радка съвсем скоро ще почне да стреля на месо
Автор: pakostinka Категория: Лични дневници   
Прочетен: 6701 Коментари: 23 Гласове:
0

Последна промяна: 09.04.2008 21:30

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg

Вчера беше международният ден на ромите.

За тези, които не са наясно – този ден е обявен за такъв през 1971 година на първия цигански конгрес, където се приемат химна, знамето и се декларира обединяване на международно ниво за разрешаване проблемите на ромите...и това се е случило 1971 година.

Вчера, 37 години по-късно каква е ситуацията в България?

Поредица от срещи, конкурси, коктейли, отчитане на постижения на разни министерства и неправителствени организации, обещания за прокарване на политики, поемане на отговорност от конкретни лица и претъпкани зали с красиво звучащи високопарни фрази.

Два дни преди 8 април, в едно столично заведение попаднах на тази картичка:image

На гърба и беше изписано как Fame cards поздравява всички братя роми по случай международния ден на ромите. Пишеше също така и за привличането на вниманието на световната общественост върху проблемите на ВИНАГИ намиращите се в малцинствена позиция цигани – образование, бедност, сегрегация...а на снимката – усмихнат, полупиян ром, който освен дълбоко налегнат от мързел и пръскащ алкохолни изпарения, не ми изглежда притеснен от малцинствената си позиция, напротив – изглежда ми щастлив и доволен от това колко е различен. Не това е притеснителното. Не е най-лошото това, че посланието ме дискриминира, защото се честити  на „Братята роми” /питам къде са сестрите и неромите/, не е най-лошото, че ми избождат очите с някакви жалки символи за обединяване  – химн и знаме /това са символи на нация, а не на етнос/, не е най-страшното, че ме карат да се чувствам виновна за ВЕЧНОТО ИМ МАЛЦИНСТВО, най-страшното е, че този човек е заобиколен от деца, които виждат примера му  и че след  десет години снимката ще изглежда по същия начин, просто човекът ще е друг – татуиран, с гердан, с очила на диадема и вдигнати палци, ще е застанало момчето с червената тениска или това пред него...най-страшното е, че това се мултиплицира и че самите роми в общността се кефят. Това са техните символи за мъжественост, които не могат да бъдат променени под натиска на цивилизацията, защото всяка промяна се счита за доскриминация и защото тази картичка по "НИКАКЪВ" начин не дискриминира всички, които не са роми, ама хич даже, това са си мои измислици.

И така, яхнала метлата, награбих по-голямо количество от картичките и започнах да ги показвам на близки и познати, които реагираха различно. Едни ги надписаха и ги подариха като гавра на приятели скинари и расисти, други ми ги върнаха възмутено, казвайки че не искат да се занимават с измет, щото аз го правя и заради тях, а  трети ме гледаха неразбиращо и се питаха как мога да се занимавам с такива глупости.

Ми мога...как да не мога...и трябва...всеки един от нас трябва да се замисли и да открие сам своята собствена истина. Аз го направих по стандартния и традиционен начин, съветвайки се с приятелчето Гугъл и открих това и това...и изумях. А това ме разби...иска и на мен да ми дават и ако трябва да ходя по кофите, за да ми дадат къщичка ще го направя...айде, чичо кмет да ми дадеш, пет деца ще родя...да ми дават нещо...моля.

Бях категорично убедена, че повече няма да правя нищо за роми, защото  не го заслужават и защото са консуматори /жените са известни със склонността си да действат под емоционално въздействие/ и декларативно го заявих на шефовете си, които ме гледаха и се забавляваха на страстта, която влагам и определено не ме разбираха.

Вечерта, след като се бях превърнала в Лошата ламя Радка, бях на парти - изненада на едно момиче, по случай рождения и ден. Това момиче, заедно с нейна приятелка не бе пуснато в дискотека в студенстки град, защото е ромка...само заради това.  Осъзнах, абсурда, когато влязох и видях, че те не ме последваха...обясненито на охраната с интелект на докторант в Карлуково беше „Госпожа, това не зависи от мен и не е мое решение. Управителят така каза”. Попитах къде е управителя и него, разбира се, го нямаше. Дойде едно момиче и започна да се обяснява „Ама ако знаех, че са с вас...снощи дойдоха пет и претарашиха чантите на клиентите...наистина не знаехме, че са с Вас”...аз стоях, гледах, бях бясна и просто поисках да ми върнат парите, които допуснатите в дискотеката хора, които бяха с подходящата етническа принадлежност бяхме дали.

Знаете ли какво е чувството в такъв момент? Отвратително. Срамувах се от хората, с които се сблъсках. Бях бясна и не знаех какво да кажа на момичетата, защото... какво можеш да кажеш в такъв случай, освен да се извиниш за нещо, за което не си отговорен и да направиш опит да възтържестува справедливостта?

В следващата дискотека, българите влязохме последни. Защо ли? Сетете се сами.
/Влади е описал случилото се по един великолепен начин в блога си/

На следващия ден, т.е. вчера присъствах на една среща. Прекрасни неща бяха казани, срещнахме се с роми и нероми, които бяха направили чудеса по населените си места. Бях възхитена и ужасена.  Станах права, защото трябваше да изслушам химна на ромите и да проявя уважение. Ококорих се, защото промотираха книга с ромски приказки, пословиции и басни, написана на кирилица и на латиница, но само на ромски. Попитах, как това е възможно и получих отговор, че ще има още едно издание на български и английски, но то ще е след това – важното на този етап било да видят на коя от азбуките, ромските деца ще четат по-добре. Дадоха ми книга, а аз попитах какво да я правя и ми кзаха да я дам на някой ром и наистина не можех да повярвам.

Ужасена съм...и объркана...

Аз деля хората на добри и лоши, а не на цигани и българи.

Ставам на българския химн и целувам българското знаме и не искам да го правя с ромските символи. Не защото не ги уважавам, а защото не смятам че е правилно, тъй като това е етнос, а не нация.

Чух от ромите репликата „българска работа” и попитах защо се обиждат като кажа „циганска работа”?

Има много роми, които обичам и от които съм се учила и продължавам да го правя.

Има много българи, от които се срамувам.

Има много празници и много поводи за помен.

Има много красиви неща и хора.

Но моля всички хора, от които зависи определянето и реализирането  на национални политики:

  1. Не се опитвайте да ме карате да се чувствам виновна, заради това че не живея в гето и не ми казвайте, чеимам това, което имам по дефиниция и че притежавайки дадено нещо съм  отнела правото на щастие и материална осигуреност на даден ром.
  2. Не ми казвайте, че политиката със социалните помощи е правилна, защото не смятам така, а и парите идват от джоба на такива като мен. Попитайте ме какво мисля за ромите, които отказват да работят, когато им се предлага и как аз бих решила проблема.
  3. Не ми натрапвайте оправдания за тяхната неграмотност и не ме карайте да давам пари или да толерирам сегрегираните училища.
  4. СПРЕТЕ да развивате консуматори и пиявици / тук говоря за всички групи в неравностойно положение/, защото ви лъсват задниците, а не останаха чисти парцали, с които да ги избършете и скриете.
  5. СПРЕТЕ да крадете.
  6. СПРЕТЕ да манипулирате и да изграждате съзнателно визията на бедния и неоправдан ром, само защото така ще вземете повече пари от външните донори.
  7. Знам, че сте шибаняци и меркантилни плазмодии, играещи по нечия свирка и свирещи много успешно на чужди, но нали  осъзнавате, че няма как да проявя разбиране, защото това означава да стана продажник като вас?

П.С. И все пак...смятам, че 8 април е един повод да си спомним за безумието, на което сме способни всички ние, да почетем убитите в концентрационните лагери и да отворим една дискусия на тема „До кога ще се делим, нали съединението правело силата? Защо не сме българи, а сме етнически българи, роми, турци, евреи, арменци и т.н.?”

 

 

 




Гласувай:
0



1. анонимен - Поздравления!
09.04.2008 17:28
И за позицията и за хубаво написания постинг! И аз мисля като теб.
цитирай
2. krotalka - Моите поздравления!!!!
09.04.2008 17:34
Прекрасно и ясно написано. Присъединявам се и аз!
цитирай
3. krissstina - Еха!
09.04.2008 19:51
браво!Чудничко сме се докарали,съгласна съм и подкрепям,стига с тези глупости...!!!На въпроса "Кой си ти?"да спрем да отговаряме с "циганин","българин","турчин",а с "ЧОВЕК"!
Пфу,ма съм и аз една драматична :)
цитирай
4. pakostinka - @simpleman, krotalka,
09.04.2008 21:36
благодаря.
Как ви се струва идеята да положим основите на едно национално движение и да случим революция? :)

@ Крис,
а представяш ли си колко прекрасно би било ако на въпроса "Какъв си?", отговаряхме с "Същият като теб" :)))
И именно драматизмът ти те прави толкова шармантна ;)
цитирай
5. piccola - ах лелеее
09.04.2008 22:46
тази тема е като трън в петата на много хора.
хем искат приемственост, хем категорично се дистанцират от всичко, което може по някакъв начин да им отнеме различията, които демонстратично афишират, с цел .....
да изброявам ли целите....различни са, заради различните подбуди.

как можеш да интегрираш един човек, който първо не желае това, а второ ако се реши на тази крачка е единствено и само, за да получи нещо на готово.

аз категорично се противопоставям на облагите, които получават, защото не са достатъчно добре обосновани. и приказки от рода на многодетено семейство и липса на работа....амаха!

цитирай
6. анонимен - Постинга не е добър.
10.04.2008 11:57
Никой не те кара да празнуваш, нито да целуваш знамена. По същия начин ли щеше да реагираш ако картичката беше не за осми април, а за (например) китайската нова година? Трансформираш ли се или някой ти бърка в главата? Или искаш да кажеш нещо, което не знаеш точно как да го кажеш, защото още не ти е съвсем ясно какво си мислиш? Най-малко от теб очаквах такъв постинг...
цитирай
7. pakostinka - @Piccola,
10.04.2008 12:11
това е истината...не можеш да интегрираш някой, който не иска да бъде интегриран, но нямаш право да дискриминираш този, който иска.

@Анонимен,
целта на съществуването ми не е да оправдавам очакванията, които хората имат относно моите действия и поведение. И да, щях да реагирам по този начин, защото аз съм в България и най-малкото, което трябва да се направи е когато ми се дават книги по някакъв повод да мога да я прочета и да се запозная със съдържанието и на официалния език - български.
За трансформирането - да, случва ми се непрекъснато и е част от промяната на човек, а за объркването в главата ми - правят го политиците, ромите, неромите, такива като теб и т.н.
А това, което съм искала да кажа съм го казала, ако не си го разбрал то това не е в следствие на липсата на яснота в мислите ми, а може би в липсата на желание за разбирането им.
И последно...китайците са нация...другото е етнос...има разлика, нали? Но въпреки всичко сме в България...само това искам да ти кажа.
Поздрави и усмихнат ден.
цитирай
8. keyholder - Радост,
10.04.2008 13:59
в блога си пиша от колко много хора ме е срам заради същата тази случка. Искам да съм искрен с теб - срам ме е от 1/2 от твоя пост.
цитирай
9. pakostinka - Влади,
10.04.2008 14:10
мен би ме било срам от самата мен, ако не го бях написала по този начин, защото винаги си знаел какво е мнението ми. Това не означава, че не обичам добрите хора, които познавам, които са роми и с които се гордея, но означава също така, че не бих толерирала никого, който не желае да бъде интекриран и да играе по общоприетите държавни правила.
цитирай
10. justin - Позьорство, безкурполност и още нещо
10.04.2008 15:12
От къде да започна, не знам...
1) Мисля, че първо трябва да благодариш на Блог. бг за това, че е дал пространство, в което да простираш своите....(не намирам подходяща дума), които на всичкото отгоре показват конфронтация със самата теб.
2) Второ мисля, че трябва да напуснеш по собствено желание настоящата си работа, защото ей тия, мангалите, горе на снимката, ако ги нямаше ти нямаше да взимаш заплата. Всъщност изобщо не разбирам какво още правиш там и защо се блъскаш там където, сърцето ти не дава.
3) Трето май трябва да спреш да пишеш дълго, че се губиш в писаниците и губиш контрол над себе си, почваш да си противоречиш и губиш ориентация, а за читателите оставаш “Турбодезиориентирана метла”
4) Четвърто, не знам може би трябва да отиде по-напред – отдай се на курс “Опознай себе си” или “Коя съм аз”, виж някъде из циганските програми и проекти, може да се намери нещо, което да го финансира, все пак ще ги ‘интегрираме’ и трябва да сме заредени с умения и знания как да го направим най-ефективно.
5) Пето, мисля, че от него няма полза, но опитай се да правиш коректни сравнения, не вади изводи на база твое виждане за 1 човек, 1 семейство, 1 познат, 1 приятел, 1 ситуация, мисли глобално – тази думичка стана секси напоследък
6) Когато ме видиш не казвай, че не си расистка, не споменавай постинга си, нито повдигай темата за да няма опушено месо след стрелба по ламя
7) Щях да забравя – Ха Честит ти международен ромски ден, ма сестро българко - шъ мъ извиняваш за закъснението...

Та по цигански да ти го кажа, постинга ти е пълна помия, мизерия, мръсотия и въшлясал.

П.С. не бих реагирал ако не те познавах
цитирай
11. pakostinka - Обещавам да не споменавам нищо като те видя,
10.04.2008 15:42
защото ще напиша всичко, което искам тук. Тъй като те уважавам, няма да се изказвам относно коментара ти, само ще добавя няколко аргумента в подкрепа на тезата си:

1. Конституция на Република България
Чл. 3.
Официалният език в републиката е българският.

Чл. 4(2) Република България гарантира живота, достойнството и правата на личността и създава условия за свободно развитие на човека и на гражданското общество.

Чл. 6.
(1) Всички хора се раждат свободни и равни по достойнство и права.
(2) Всички граждани са равни пред закона. Не се допускат никакви ограничения на правата или привилегии, основани на раса, народност, етническа принадлежност, пол, произход, религия, образование, убеждения, политическа принадлежност, лично и обществено положение или имуществено състояние.

Чл. 12.
(1) Сдруженията на гражданите служат за задоволяване и защита на техните интереси.

Чл. 19.
(1) Икономиката на Република България се основава на свободната стопанска инициатива.

Чл. 26.
(1) Гражданите на Република България, където и да се намират, имат всички права и задължения по тази Конституция

Чл. 29.
(1) Никой не може да бъде подлаган на мъчение, на жестоко, безчовечно или унижаващо отношение, както и на насилствена асимилация.

Чл. 30.
(1) Всеки има право на лична свобода и неприкосновеност.

Чл. 36.
(1) Изучаването и ползването на българския език е право и задължение на българските граждани.
(2) Гражданите, за които българският език не е майчин, имат право наред със задължителното изучаване на българския език да изучават и ползват своя език.
(3) Случаите, в които се използва само официалният език, се посочват в закона

Чл. 39.
(1) Всеки има право да изразява мнение и да го разпространява чрез слово - писмено или устно, чрез звук, изображение или по друг начин.

Чл. 48.
(1) Гражданите имат право на труд. Държавата се грижи за създаване на условия за осъществяване на това право.
(3) Всеки гражданин свободно избира своята професия и място на работа.
(4) Никой не може да бъде заставян да извършва принудителен труд.

Чл. 58.
(1) Гражданите са длъжни да спазват и изпълняват Конституцията и законите. Те са длъжни да зачитат правата и законните интереси на другите.
(2) Религиозните и другите убеждения не са основание за отказ да се изпълняват задълженията, установени в Конституцията и законите.

Чл. 60.
(1) Гражданите са длъжни да плащат данъци и такси, установени със закон, съобразно техните доходи и имущество.

2. Закон за защита от дискриминация

Чл. 4. (1) (Доп. - ДВ, бр. 70 от 2004 г., в сила от 01.01.2005 г.) Забранена е всяка пряка или непряка дискриминация, основана на пол, раса, народност, етническа принадлежност, човешки геном, гражданство, произход, религия или вяра, образование, убеждения, политическа принадлежност, лично или обществено положение, увреждане, възраст, сексуална ориентация, семейно положение, имуществено състояние или на всякакви други признаци, установени в закон или в международен договор, по който Република България е страна.
(2) Пряка дискриминация е всяко по-неблагоприятно третиране на лице на основата на признаците по ал. 1, отколкото се третира, било е третирано или би било третирано друго лице при сравними сходни обстоятелства.

(3) Непряка дискриминация е поставяне на лице на основата на признаците по ал. 1 в по-неблагоприятно положение в сравнение с други лица чрез привидно неутрална разпоредба, критерий или практика, освен ако тази разпоредба, критерий или практика е обективно оправдан/а с оглед на законова цел и средствата за постигане на целта са подходящи и необходими.

Финално заключение:
Аз съм гражданин на Република България. Имам свободата и правото да изказвам мнението си, което е нормално да е различно и да не е прието от другите.
Моля да не бъда осъждана:
- за това, че не толерирам обратната дискриминация
- че приемам необходимостта от подкрепа на дадени групи, но не одобрявам оправданията и мързела
- че съм против оправданията и нагнетяването на усещане за моята виновност за дадена ситуация
- че има продажни хора от всички етноси
- че виждам позитивите, но и недостатъците
- че заявявам мнението си свободно

П.С. Ти също имаш свободата да изразиш мнението си и го направи
П.П.С. Да, но ме познаваш и реагира по този начин.
Как беше?
Толерантност? Разбиране? Приемане? Калейдоскоп от мнения? Достигане до истината? Емпатия?

Станах расист?

Тъжно, наистина...тъжно, защото ме познаваш и защото посланието ми не е такова...наистина е тъжно.










цитирай
12. krissstina - Бях в 10 клас, когато Себастиян, ...
10.04.2008 16:19
Бях в 10 клас,когато Себастиян,моят учител по френски,ни пусна филм за България,правен от TV5.Разделен в 5 части-стопанство,икономика,политика,природа и начин на живот.За последната част бяха избрали семейство от Пловдив.Кадър на мъж,прегърбен,в трабант...в дома камерата се спря на томовете "История на България"...майката свири на пиано,двете дечица пеят химна,изправени до майка си...картинка за снимка.Оказа се,че семейството се издържа с две учителски заплати...на въпрос"Как се справяте?" отговорът беше"трудно"...на Въпроса как се топлите през зимата,отговорът беше"Отваряме хладилника"...филмът беше със френски субтитри и с автентична българска реч...Себастиян превъртя последната част и ни попита"Истина ли е това"...повечето от нас не отговориха...станахме и напуснахме часа,писаха ни и неизвинени...Почувствах се тъпо естествено,но си дадох сметка,че може би им е платено да го кажат така...Днес обаче видях на Попа възрастен мъж с костюм и бумбе да продава лалета...човекът едва държеше букета в ръце...беше с паркенсон(така ли се пише:),ами да,мили мои...живеем в страна,в която хората си отварят хладилниците,за да се топлят...старци продават лалета,които не могат да държат...хора живеят в изоставени къщи...почувствах се тъпо след филма,почувствах се така,както би се почувствал някой от моите приятели роми,ако прочете поста,съжалявам,но истината и действителността е такава,има основания за такива филми и постинги...казвам го без оглед на националността си...Тогава се почувствах толкова дискриминирана...та вкъщи не си отваряме хладилника...макар родителите ми да са учители...Мисля,че Радост не прави категоризация,мисля че наистина има проблеми и явно решаването им изисква да се променят някои неща...
цитирай
13. pakostinka - Моля?
10.04.2008 16:34
Всеки има право да изразява мнението си и ако това е наглост в твоя демократичен свят, то аз не желая такава демокрация.

П.С. От вас двамата бяха изказани доста оценки и категоризации и обиди - чувствате ли се по-горди и по-достойни, защото ако е така става все по-тъжно и по-мрачно...
Поздрави.
/Този коментар също ли е нагъл, защото се обърках с дефинициите/
цитирай
14. krissstina - ах,
10.04.2008 16:39
забравих да отбележа,че вмоя филм семейството беше от етнически българи;
забравих също да се обърна към Влади,когото познавам,макар и бегло...Влади,тъжно е да се срамуваме от приятелите си,това значи че не ги приемаме истински,такива каквито са,а това говори лошо преди всичко за нас,мисля че пишеш,че се срамуваш от половината пост на Радост,защо тогава и пишеш,че е нагла...Влади,ако аз мразя негри например,това ще ти попречи ли да дойдеш с мен на салса..,ще ти попречи ли да пиеш кафе с Радост,ако тя има отношение към ОПРЕДЕЛЕНА ЧАСТ от ромското население в България,не ти правят чест крайните коментари...мисля,че не е етично да засягаш приятел така,можеш да не се съгласиш,но не и да го класифицираш като "нагъл",заради различното и мнение...
цитирай
15. krissstina - ясно. . . няма да дойдеш с мен на са...
10.04.2008 16:46
ясно...няма да дойдеш с мен на салса,а и имаш неМОРАЛНИ приятели...
цитирай
16. pakostinka - Къде видя злоба?
10.04.2008 16:52
Явно наистина има нещо изкривено в начина, по който тълкувате нещата.
Къде видя злобата в това, че казах, че е крайно време да спрем да се делим на етноси и да започнем да се определяме като българи? В това, че посочих закони, според които всички сме равни и имаме права, както и право на избор?
И добре...щом различното мнение ме прави неморална - нека да бъде така. Аз съм най-неморалното съшество, което можеш да срещнеш и трябва да благодаря на моралното заклеймяване и зачеркване, което видях.
Риспект
цитирай
17. pakostinka - Влади,
10.04.2008 17:07
не трий коментарите си - защо ще го правиш ?

Абдикирах като такава и то по причини, които са ясни и на двама ни и са споделени и от двама ни.

Жалки са символите, защото няма реално обединение между ромите и не отричай, че съм права.

Случката ми се отрази и да - няма как да е по един и същ начин, но за разлика от теб аз знам какво е да те дискриминират, защото си българин.

Моля да не ми казваш какво да работя, така както и аз не го правя за работата ти.

А за коментарите - не, моля те - не ги трий, нека всички видят достойните ти реакции и поведение.

Приятна салса
цитирай
18. krissstina - малее. . защо така агресивно. . . ...
10.04.2008 17:21
малее..защо така агресивно...Влади,бъди кавалер!!!Да сменим темата...кога ще ходим на салса???
цитирай
19. keyholder - Крис,
10.04.2008 17:27
аз вчера бях на първия си урок по бачата. Мисля, че съм много добър. :) Но все пак ми тряват още доста тренировки, преди да се пусна на салса парти. Ти тренираш ли?
цитирай
20. dimitko - Радост,
13.04.2008 10:16
Конституцията ли цитираш? Както правят в СКАТ?! Идва ми в повечко. И аз като Емо ще кажа, че ако беше някой друг нямаше да реагирам. Но в този случай не мога да не го направя. Искам да ти кажа, че в никакъв случай не правиш мен и многото си приятели роми щастливи с този си постинг. В интерес на истината, като се позамисля, тази ти промяна не ме изненадва. Всъщност не знам дали е промяна или до сега е било някакво латентно настроение по някакви си причини... Много ме обърка с този пост, наистина!
цитирай
21. pakostinka - Митак,
15.04.2008 11:24
всеки, който цитира Конституцията е като в СКАТ, така ли?
С този пост се опитвам да кажа нещо, което явно не може да разберете или не искате...и споко, аз също съм объркана от реакциите.
цитирай
22. анонимен - от онзи анонимен:)
17.04.2008 02:55
дълга черна рокля,а:))) http://store2.data.bg/yolov/Music/Balkanjii%20-%20Awake/
цитирай
23. pakostinka - Мдам...
17.04.2008 10:54
и перверзна бухлата панделка :)))
Мерси за Балканджи, добре че не лежа на онази кълка да чакам от обещалия, изпълнение на обещанието ;)
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: pakostinka
Категория: Лични дневници
Прочетен: 1940152
Постинги: 371
Коментари: 5299
Гласове: 12170