Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
16.12.2006 17:07 - Принципите или инстинктите...кое е по-важно в края на 2006 година...
Автор: pakostinka Категория: Лични дневници   
Прочетен: 3031 Коментари: 8 Гласове:
0


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
Според наскоро проучено мнение сред приятелите ми се характеризирам с доста голямо спокойствие, търпимост и толерантност към правото на мнение и свободното му изразяване. Винаги, обаче съм действала на принципа, че не ми пука какво мислят и правят хората, около мен – стига да не ми пречат да си живея живота и да не ме въвличат в кашите си. Незнайно как, за мен самата – винаги се озовавам в нечия чужда каша и трябва да се измъквам и оправям сама, разбира се. Най-често срещания напоследък случай – мои приятели, които са гаджета са се скарали и ме търсят за душеприказчик. Като им кажа, че мога да ги изслушам, но че няма да вземам страна се цупят, като им откажа да си говорим за връзката им– се сърдят, като се виждам с двамата поотделно – мрънкат за това как можело да съм такава зла и да не се съобразявам с техните душевни болки и терзания. Накрая спирам да се виждам и с двамата щото ми писва от бебешки истории и от личности, които не могат да седнат като големи хора и да се разберат – само двамата. Супер... Последната седмица попадам /доста неочаквано за мен/ и в разни заформи ли се змийски кълба на работното ми място. Всеки там говори зад гърба на всеки и си сформира свое си тайно общество /на змиите/ и се опитва да ме привлече. Като им кажа, че не искам да се занимавам с това, а само да си карам работата – започват да ми пречат съзнателно. Какво им става на хората? Защо е необходимо да се консолидираме на принцип, основан на желанието ни да станем по-силни и да натрием нечий нос? Знам, че сигурно е нормално. Знам, че не съм нормална и не се вписвам в никакви стандарти, ама мамка му – ако искаш да смачкаш някого или просто да му покажеш, че не е прав – не може ли да му го кажеш директно? Кому са нужни всичките тези заговори? Преди време, четях доста книги за разни интриги, заговори и конспирации. Сега чета по-малко такива книги. Харесват ми за четене, но никога не съм си мислила, че ще се сблъсквам всеки ден с хора, които ги използват като практически наръчници. Дали интригите са станали необходимост, за да оцелеем? Какво  налага да загърбим принципите си и могат ли те да бъдат по-силни от инстинкта ни за самосъхранение? Има ли смисъл да се съхраняваме, ако ще живеем живот, който няма нищо общо с това, за което се борим и към което се стремим? Знам, че рано или късно на всеки му се налага да направи подобен избор. Хората около него му налагат да го направи, защото всеки един от нас е социално същество и като такова има нужда да бъде с някой. Всеки от нас, обаче има и потребност да спазва своя собствен етичен кодекс. Вчера една колежка ми зададе въпроса: “Добре де, ти не го харесваш този човек, толкова ли ти е трудно да ни подкрепиш?”. Ами да, толкова ми е трудно– даже ми е невъзможно скъпа, защото ако имам проблем с някой, който е свързан с работата ми – отивам при него и му казвам какъв ми е проблема и или го решавам или поне става ясно какво ни е мнението един за друг и гледаме да се виждаме и работим заедно максимално рядко. Ако проблемът ми е просто, че не ми харесва някой колега като човек...това не е проблем. Не е нужно да сме приятели – важното е да работим заедно и работата да се върши. И в двата случаи казвам нещата директно, без заобикалки и оправдания и лизане на чужди задници. До сега винаги ми се е получавало...е, не съвсем...привиквали са ме по разни стаички, за да ми казват, че ако съм решила да правя революция няма да стане, но пък усещам и съм сигурна, че ме уважават, за да не кажа че на моменти усещам как се страхуват от мен. Страхуват се, защото не знаят коя стратегия е по-печеливша и не са убедени, че тяхната е най-правилната. Страхуват се, защото виждат как хората предпочитат да се обграждат с такива, на които могат да разчитат, че ще им пазят гърба, отколкото с такива, които им се подмазват и лицемерничат, но могат да им забият ножа по всяко време. Прямотата предизвиква страх. Част от хората, около мен се страхуват от това, което съм и най-вече се ужасяват от факта, че не знаят с кого играя аз и кои са участниците в моята игра. Не знаят кои са ми партньорите, защото никога не правя заговори и защото всичко се поставя ребром...това ги ужасява, защото не можеш да бъдеш подмолен в такива ситуации, защото няма измъкване...няма оправдания...има само отговори – “да” или “не”...а въпросите те заварват неподготвен и не можеш да мобилизираш змиите, които си събрал около себе си, а дори да можеш – никога не можеш да си сигурен, коя ще се увие около теб, за да та защити с тялото си и коя ще е онази, която ще го направи, за да те задуши. Вчера казах това на колежката, която ми предложи да бъда част от тяхната интрига. Казах и, че не искам да си усложнявам живота и да ми се налага да се боря неприятелите и с “приятелите” си. Казах и, че докато се обграждаме с протежета, от които очакваме да ни слушат и изпълняват заповедите ни, докато държим не на качеството, а на броя комплименти, които получаваме ще е така. Казах и, че докато разчита на това, че е нечие протеже – няма да си върши качествено работата, защото трябва да плаща всеки ден цената за това че е протеже и ще върши работата на онзи, който уж я закриля. А той, “закрилникът” утре може да си намери някое друго такова, още утре тя може да изчезне и след три дни никой няма да си спомня за нея, камо ли да се опитва да разбере какво се е случило и защо тя вече не е в тази така удобна за нея позиция. Казах и че не може да има доверие, на човек който е шеф и който като такъв се обгражда с по-малки от него хора, за да може да изпъкне, защото той изглежда като великан, само защото всички около него са джуджета. Попитах я защо има тази работа и я помолих да ми отговори честно. Тя ми каза: -         Имаше конкурс и аз го спечелих. -         Не, не искам да ми казваш официалната версия, искам да ми кажеш истината. Защо си тук и защо имаш тази работа? Не е ли, защото мама и татко са някакви и не е ли, защото те са говорили с онзи, който сега ти е шеф? -         Е, не...не е само заради това – каза тя и се опита да продължи. Не издържах и я прекъснах. -         Докато има “не е само заради това”, никога няма да знаеш защо си на някоя длъжност, никога няма да си сигурна, че не заемаш мястото на човек, 10 пъти по-добър от теб, ако изобщо ти пука за това, никога няма да те уважават, никога няма да си сигурна в хората, които са ти подчинени, никога няма да бъдеш професионалистта Х, винаги ще бъдеш дъщерята на човека У. Тук, аз и благодарих и и казах, че няма смисъл и че това, което сме си казали ще остане между нас. Казах и че може да разчита на това, че няма да кажа на никого, но не и на това, че ще я уважавам като професионалист или като човек, независимо колко добра е или ще бъде в работата си или в отношенията си с хората. Казах и, че мога да обещая само това, което мога да изпълня и че няма смисъл да говорим повече. Убедена съм, че щом ме извика, за да проведе този разговор с мен смята, че съм силна по някакъв начин и че позицията ми е изгодна. Знам, че прямотата плаши, но явно и печели – уважение. Сега се чувствам по-сигурна от когато и да било...по-сигурна съм, че вървя по правилния за хората, около мен и за мен самата път. Знам, че колкото и да ми е трудно да работя с хора, които знаят какво мисля за онова, което са и което правят, десет пъти по-трудно би ми било да бъда лицемерна и да предам себе си. Сега знам, че почти всяко нещо, което искам да направя среща широка съпротива, но това ме кара да бъда много по-подготвена и по-добра, а всяка моя победа означава, че съм била наистина добра и ми носи велико и неописуемо удовлетворение. Сега мисля за разговора с колежката си. Не знам дали заслужаваше да и кажа истината, не знам дали изобщо разбра за какво и говорих, не мисля че ще има промяна, защото позицията и в момента е изключително изгодна за нея, за работодателите и и за родителите и, но бях длъжна да го направя заради самата себе си и заради собствените си принципи, защото според мен инстинктите са важни, особено този за оцеляване, но няма смисъл да живееш и да работиш някъде, където за да оцелееш трябва да нарушиш всичките си принципи и да станеш някой друг.



Гласувай:
0



1. zver4eto - BRAVO :)ABSOLQTNO SAM SAGLASNA S ...
16.12.2006 17:38
BRAVO :)ABSOLQTNO SAM SAGLASNA S TEB, ZA6TOTO I AZ SAM ZA PRINCIPITE NI I OTSTOQVANETO IM NA VSQKA CENA.
цитирай
2. outfaced - прямотата е хубаво качество ...
16.12.2006 18:01
само не трябва да минава някой граници на такт и добро възпитание. Иначе е спорно доколко е плюс и дали помага за постигане на целите. Крайностите като цяло са вредни. Прямотата (сама каза) стряска и обърква ... Ако това ти е целта ОК ... но иначе малко повече дипломатичност като цяло е по полезна. Въпроса в случая е къде е границата м/у дипломатичността с определена доза осъзнато манипулиране на хора и факти с интригантството и подмазването.
Намирането на тая граница си е цяло изкуство и му се вика политика :)

Ти определно за политик не ставаш :)

Да мислиш само за средствата е крайно ... както да мислиш и само за целите без оглед на средствата които използваш. Интригантството като единствен метод за постигане на целите и лайтмотив е присъщо на слабите ... При тях то е не особенно осъзнат наичн на поведение и средство за оцеляване. За да си прям, трябва да си силен. А когато освен силен си и разумен използваш и (вече съвсем осъзнато) известни дози интригантство и манипулация, за да получиш това, което целиш.

Повечето хора просто не са устроени така, че да можеш да си комуникраш с тях с директни думи ... Ако искаш да постигнеш нещо с такива хора, нямаш друг избор освен и ти да станеш леко подмолен и заобиколен. Иначе ти гориш ...

Кое те прави по щастлив ... дали постигната цел с малко компромис със себе си или това че си отстоял принципте си твърдо, но в края на краищата само те са ти останали си решва всеки сам.
цитирай
3. pakostinka - Хей, zver4e,
16.12.2006 18:17
не мисля, че на всяка цена трябва да отстояваш принципите си, просто не трябва да правиш такива компромиси с тях, които ще те напряват някой, който ти самият няма да харесваш...може би е въпрос на изкуство, баланс и поредица от взети решения и предприети действия...
Outfaced, противно на моите, а и видимо и на твоите представи, ми казват че съм ставала за политик...ма ще съм някой много неуспешен такъв :)
Иначе си прав...важна е дипломатичността...и подходът...важни са целите и методите...важно е да правиш нещата осъзнато...ДА! Съгласна с теб, обаче си мисля, че можеш да си силен и разумен и да използваш малко манипулация...но не и интригантство, защото това те прави подмолен и падаш много ниско...според мен интригите са едно... коалициите - съвсем различно нещо...важни са мотивите ти и принципите ти, а за какви принципи си говорим, когато използваш интригата като средство? Това са нечии други принципи...не са моите...аз мога само да манипулирам ;)...ама задълбах...яко...толкова дълбоко, че ще взема да открия някоя подводна река...:)
цитирай
4. zver4eto - mai ne si me razbrala pravilno....
16.12.2006 20:15
Da znae6 4e i az mnogo 4esto si mislq za tiq hora--licemernite--jalki du6ici, i za izbora im da sa takiva.No,spored men 4ovek trqbva da se opita da jivee taka 4e da se 4ystva dobre i da ne se saobrazqva s tova kakvo kazvat ili kakvo 6te si pomislqt horata i da jivee jivota si spored sobstvenite si pravila(bez da pre4i na ostanalite razbira se) ,za6toto vsi4ki si imame pravo na svoite sobstveni momenti na padenie i na pobedi,nali?Kazvam tova za6toto ot edna strana ti se vazhi6tavam 4e si uspqla da zapazi6 4ove6koto v teb vapreki (4e ne te poznavam), i vapreki vsi4ko s koeto sigurno e trqbvalo da se spravq6 prez vsi4koto tova vreme(dokato si bila sebe si)--i tova sigurno ti e pomognalo da uspee6,za6toto za da napravi takav izbor 4ovek trqbva da e na parvo mqsto mnogo smel i da znae 4e e sposoben da poeme riska(da ne se podava na licemerie) dori i da ne my e mnogo lesno otna4alo,za6toto v rodinata ni mnogo hora na dumi sa parvenci vav vsi4ko ,no ina4e nqmat smelost da vzemat dori i edno sobstveno otgovorno re6enie za sebe si...A az ne sam ot tqh -az iskam sa6to kakto teb ne6tata koito pravq v jivota si da sa tova koeto naistina mi e na sarceto nezavisimo kolko 6te trqbva da se borq za tqh,nezavisimo 4e moje i da sgre6a po patq si nqkade,no perfekten 4ovek ne sa6testvyva taka 4e otgovornostta si e izcqlo moq..A i po-dobre da sajalqvame za tova 4e sme napravili ne6to no ne se e polu4ilo to4no tozi pat,otkolkoto da sajalqvame za tova 4e cql jivot sme jivqli s nqkakva me4ta ili prosti4ka cel dori ,no nikoga ne sme i posmeli da se opitame da se borim za neq(toest nikoga ne sme poslu6ali sebe si samo za6toto sme smqtali 4e mnenieto na nqkoi zavijda6ti ni licemeri "priqteli" e pravilnoto)...
Za6toto kakto nqkoi hora sa kazali :''V dne6no vreme Vsi4ki sme se nay4ili da ocelqvame, no mnogo malko ot nas znaqt i mogat da jiveeqt istinski''A az ne iskam da sam ot ocelqva6tite--nikoga ne sam i bila--vinagi po-vkusen mi e bil riskat dali i tozi pat 6te uspeq,dali i tozi pat 6te dokaja na celiq svqt i nai-ve4e na men 4e moga,4e ne sam sapernik za podcenqvane,a dostoen za yvajenie i istakan ot smelost 4ovek,koito kakvoto i da stava nikoga nqma da se otkaje ot celite si,me4tite(kolkoto i sme6no da im zvy4i na nqkoi hora tyk v BG-to dumata-me4ta),ot prioritetite si v jivota,ot semeistvoto si i priqtelite i nai-ve4e ot tova da e vinagi 4esten kam sebe si i kam horata koito sa go zaslujili...aide stiga 4e mai se otnesoh mnogo,no az pak 6te ti pi6a nadqvam se i ti:)
цитирай
5. pakostinka - Сега вече те рабрах...
16.12.2006 21:27
да, важно е да живееш по своите собствени правила и принципи, да следваш своя собствен житейски път и да предизвикваш сам себе си, защото само така можеш да разбереш къде е твоята лична граница. Относно нещата, които казват "приятелите" ти, мисля си че са останали много малко истински приятели и за щастие аз имам такива. Има хора, които честно ми заявяват в очите че няма да ми кажат какво мислят за дадена ситуация, но че ще ме подкрепят каквото и да реша да правя...и да, трябва да си честен, но според мен не само с тези, които са го заслужили -трябва да си искрен с всички, защото си мисля, че всички го заслужават, въпреки че хората го разбират по различен начин...важното е ти да знаеш, че си направил това, което е било необходимо, според теб в дадена ситуация.
По отношение на това, че съм запазила човешкото в себе си - ами да, опитвам се да бъда истинска, въпреки че настроенията ми се менят много и често, но пък смятам, че няма нищо по-хубаво от това хората да те приемат такъв, какъвто си, без да трябва да играеш и без да се преструваш...а всяка една победа, която си извоювал, докато си бил себе си е велика и ти носи удовлетворени, което не би изпитал, ако се правиш на някой, който не си и играеш чужда игра с чужди правила.
Извинявай, че не съм те разбрала правилно...сега ми светна...понякога трудно зацепвам...това е част от мен ;)
цитирай
6. streetsmart - Напомняш ми на мен самата
17.12.2006 08:34
Само няколко извода, до които стигнах след време:
1. Не е нужно всеки спор да се довежда докрай. В установяването на истината може да изгориш мостове, по които ще ти се наложи един ден да минеш. Не искам да кажа, че трябва да си в приятелски отношения с хора, които не понасяш или с които не си съгласна, но е добре да запазиш "добри" отношения, да не превръщаш човека в свой враг. А той или тя при всички положения ще разберат, че не сте приятели или съюзници.
2. Желанието на всяка цена да заявя на глас принципната си позиция е чист егоизъм - да изтъкна колко съм аз принципна и чиста и колко другата страна е под нивото ми. Няма смисъл, тези неща нямат нужда от доказване. Но пък веднъж докажеш ли го, другата страна се мобилизира срещу теб. Виж т.1
3. Щем не щем, живеем сред други хора, а където има много хора на едно място, политиката е неизбежна. Нямам предвид професионалната такава. Интригите и сплетните са си традиционно средство на политиката. Ако не ти харесват или не ги умееш (като мен), никой не те кара да се забъркваш в тях. Но заемането на ясна позиция си е забъркване. Влизаш в играта, и то като противник. Ако не искаш да се забъркваш, най-добре не влизай в спор, стой си отстрани.
4. Понякога най-трудното е да не отговориш на предизвикателството. Но това е и печелившата позиция и тази, която наистнита ти позволява да си извън, ако не над интригите.
Уфф, стана много принципно и зная, че поне на този етап няма да се съгласиш с мен. Така че го приеми като обобщения на личен опит и горчиви изводи от лични грешки. Иначе и мен хич не ме бива в политиката, както ми е къс фитилът и много ми знае устата :)
цитирай
7. pakostinka - Благодаря ти, streetsmart
17.12.2006 13:44
напротив...съгласна съм с всичко, което казваш...не съм съгласна само с това, че изразяването на позиция е егоизъм...или че поне аз го правя с друга цел...при мен нещата в този конкретен случай са по-скоро "Казвам ви какво мисля и се надявам да ме оставите на мира"...а иначе си права по всички точки, но за някои неща е необходимо да порастнеш и да станеш по-зрял, така че мога да се опитам да се поуча от грешките на другите, но трябва да ми узрее и главата... :)
А за фитилът и устата...мда, явно сме от една порода :)
Усмивки от мен
цитирай
8. streetsmart - Лошо се изразих май
17.12.2006 16:40
Не, не егоизъм, а проява на его. Желанието да се докажеш според мен е проява на его. Не че има нещо лошо по принцип, но може да бъде нож с две остриета. Затова и го казах в първо лице единствено число - установих, че всеки път, когато успея да потисна егото си, печеля :).
Усмивки и от мен и много коледно настроение!
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: pakostinka
Категория: Лични дневници
Прочетен: 1940768
Постинги: 371
Коментари: 5299
Гласове: 12170